ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ СТРАТЕГІЧНОГО МАРКЕТИНГОВОГО ПЛАНУВАННЯ НА ПІДПРИЄМСТВАХ

В даній статті розглядається термінологія стратегічного маркетингового планування та проводиться оцінка основних принципів побудови стратегічного плану маркетингу на торгово-промислових підприємствах.

В данной статье рассматривается терминология стратегического маркетингового планирования и проводится оценка основных принципов построения стратегического маркетингового плана на торгово-промышленных предприятиях.

BASIC PRINCIPLES OF STRATEGIC MARKETING PLANNING BUSINESS

This article focuses on the terminology of strategic marketing planning and assesses the basic principles of strategic marketing plan for commercial and industrial enterprises. Formation of strategic planning processes is described, both theoretically and justified on practical experience obtained from the samples documented marketing plans of Ukrainian enterprises. All article material contain three sections, each of which generates the conception of certain parts of the marketing strategic planning. The first part is considered the understanding of the term "strategic marketing planning", the second part describes the principles and stages of building a strategic marketing plan for the enterprise, and the third part includes the requirements for marketing strategic plan, based on the practical advice of specialists of commercial and industrial companies. Analyzed by the author the principles of strategic marketing planning are adapted to the realities of the Ukrainian economy, and can be used in the processes of strategic planning in the marketing of commercial and industrial enterprises.

Література: 

1. Куденко Н.В. Стратегічний маркетинг: Навч. Посібник. / Наталія Володимірівна Куденко – К.: КНЕУ, 1998. – 152 с. – (Київський Національний Економічний Університет)
2. Близнюк С.В. Стратегічний маркетинг торгівельної фірми: Методичні і організаційні аспекти управління. – К.: Українська академія зовнішньої торгівлі, 1998. – 150 с.
3. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия/ Ансофф И. При содействии Э.Дж. Макдоннела: Пер. с англ. – СПб.: Питер-Ком, 1999. – 416 с.
4. Карлоф Б. Деловая стратегия: Пер. с англ.; науч. ред. и авт. предисл. В.А. Приписнов – М.: Экономика, 1991. – 124 с.
5. Chandler A.D. Strategy and Structure. – Cambridge, MA: MIT Press, 1962. – 513 p.
6. Мескон М. Основы менеджмента/ Мескон М. Альберт М., Хедоури Ф. : Пер. с англ.. – М.: Дело ЛТД, 1992. – 701 с.
7. Немцов В.Д. Стратегічний менеджмент/ Немцов В.Д, Довгань Л.Є.: Навч. Посібник. – К.: 2001. – 560 с.
8. Боумэн К. Основы стратегического менеджмента: [Пер. с англ. под ред. Л. Г. Зайцева, М. И. Соколовой.] — М: Банки и биржи, ЮНИТИ, 1997. - 175 с.
9. Кинг У. Стратегическое планирование и хозяйственная политика/ Кинг У., Клиланд Д.:Пер. с англ. – М.: Прогресс, 1982. – 314 с.
10. Мак-Дональд М. Стратегическое планирование маркетинга: Пер. с англ. – СПб.: Издательство «Питер», 2000. – 320 с.
11. Котлер Ф. Маркетинг. Менеджмент/ Філіп Котлер: Пер. с англ. – СПб: Питер-Ком, 2000. – 896 с.

Завантажити текст статті: