РОЗРОБКА НОВОЇ КЛАСИФІКАЦІЇ ПАСАЖИРСЬКИХ ПОЇЗДІВ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ ЗАЛІЗНИЦЬ

Подані результати науково-дослідних робіт з розробки нової класифікації пасажирських поїздів для українських залізниць. У розробленні використані результати фасетного аналізу класифікацій поїздів на закордонних залізницях.

Приведены результаты научно-исследовательских работ по разработке новой классификации пассажирских поездов для украинских железных дорог. В разработке использованы результаты фасетного анализа классификаций поездов на зарубежных железных дорогах.

THE DEVELOPMENT OF NEW CLASSIFICATION OF PASSENGER TRAINS FOR UKRAINIAN RAILROADS

The necessity of development of new classification of passenger trains is based on expansion of service assortment which are given by the rail way transport of Ukraine. The implementation of perspective types of rolling stock, the start of exploitation of day time trains are the reasons of weakness of old classification. Moreover the harmonization process of functioning of rail way transport in the Europe requests the new names for the some types of trains. New classification is a basis for tariff, marketing communication and service product policies of rail way transport. The purpose of this work is creation of passenger trains classification for the rail ways of Ukraine, which will correspondent to conditions of transport market. Content of the “ideal” service was developed based on results of facet classification method of trains in Germany, France, Russia and Byelorussia. New classification was tested on accordance to the marketing communication purposes and was adopted in 2011 by rail way administration.

Література: 

1. Аксьонов І.М. Методологічні завади у дослідженнях якості обслуговування споживачів на ринку пасажирських перевезень / Аксьонов І.М., Бакалінський О.В., Кравчук О.В // Залізничний транспорт України. – 2008. – №2. – С.66-70.
2. Бакалінський О.В. Маркетингові дослідження ставлення пасажирів залізничного транспорту до якості обслуговування як важливого чинника його конкурентоспроможності / Бакалінський О.В., Кравчук О.В. // Звіт про НДР. - К.: ДЕТУТ, 2008. - 84 с.
3. Яновський П.О. Економічні принципи підвищення якості транспортного обслуговування / Яновський П.О. // Залізничний транспорт України. - 2003. – №6. – С. 46-49.
4. Винери Б. Фасетная классификация. Руководство по составлению отраслевых схем / Б. Винери. – М.: Дело, 1970. – 73 с.
5. Лавлок К. Маркетинг услуг: персонал, технологии, стратегии: [пер. с англ.] / Кристофер Лавлок. - 4-е изд. - М.: Издательский дом «Вильямс», 2005. - 1008 с.: ил.
6. Пассажирские перевозки поездами межрегиональных, региональных и городских линий. Общие требования: СТБ 2220-2011. – [введен в действие с 01.01.2012]. – Минск: Государственный комитет по стандартизации Республики Беларусь. – (Государственный стандарт Республики Беларусь).
7. О классификации пассажирских вагонов повышенной комфортности и требованиях к предоставлению пассажирам платного сервисного обслуживания в вагонах повышенной комфортности (№537 от 20.03.2008 г. с изменениями 17.02.2010) / РАО «РЖД». – М.: РАО «РЖД».
8. Энджел Джеймс Ф. Поведение потребителей: [пер. с англ.] / Джеймс Ф. Энджел, Роджер Д. Блекуэлл, Пол У. Миниард. - СПб.: Питер, 1999. - 768 с.: ил. - (Серия «Теория и практика менеджмента»).
9. Parasuraman A.A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research / Parasuraman A., Zeithaml Valarie A., Berry Leonard L. // Journal of Marketing. - 1985. - Vol.49. - P. 41-51.
10. Shostack G. Lynn Breaking free from Product Marketing / Shostack G. Lynn // Journal of Marketing. - 1977. - April. - P. 73-80.

Завантажити текст статті: