КЛАСИФІКАЦІЯ СУЧАСНИХ КОНЦЕПЦІЙ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ІННОВАЦІЙНИМ РОЗВИТКОМ ЗА ЗОВНІШНІМИ ДЖЕРЕЛАМИ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ

Проаналізовано класифікацію сучасних концепцій стратегічного управління інноваційним розвитком підприємств, які ключовими виділять зовнішні джерела формування конкурентних переваг. Наведено коротку характеристику розглянутих концепцій.

Проанализирована классификация современных концепций стратегического управления инновационным развитием предприятий, выделяющих внешние источники формирования конкурентных преимуществ как ключевые. Приведена краткая характеристика рассмотренных концепций.

CLASSIFICATION OF MODERN CONCEPTS OF STRATEGIC MANAGEMENT OF INNOVATION DEVELOPMENT BY EXTERNAL SOURCES OF COMPETITIVE ADVANTAGE

Analyzed the classification of modern concepts of strategic management of innovative development of enterprises that produce the key external sources of competitive advantage. Provides a brief description of the considered concepts.
In a knowledge economy is vitally important task for companies is finding new ways to obtain competitive advantages, including a detailed analysis of current trends and concepts of strategic management of innovation development of enterprises, research and describe the processes of innovation and how they generate within the enterprise.
The article analyzes the modern concept of strategic management of innovation development of enterprise, which are basically the assumption of priority importance of external factors in the formation of competitive advantage. In the process of classifying these concepts found that strategic management is characterized by large thematic variety and availability of different views on the process of building a strategy.
Scientific novelty of the results is to determine the chronology of establishing identity and attributes of modern concepts of strategic management of innovation development of enterprises based on finding and using competitive advantages of an external environment of the company.

Література: 

1. Махлуп Ф. Производство и распространение знаний в США / [Пер. с англ.] - М., 1966.
2. Минцберг Г. Школы стратегий. Стратегическое сафари: экскурсия по дебрям стратегий менеджмента / Минцберг Г., Альстрэнд Б., Лэмпел Дж. – СПб.: Питер, 2001. – 336 с.
3. Шершньова З. Є. Стратегічне управління / Підручник. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К.: КНЕУ, 2004. – 699 с.
4. Peter M. Senge. The Fifth Discipline: The Art & Practice of the Learning Organization / Peter M. Senge. – Doubleday Business; 1st edition, 1994. – 424 с.
5. Henry Mintzberg. The Strategy Process: Concepts, Context, Cases / Henry Mintzberg, Joseph B. Lampel, James Brian Quinn, Sumatra Ghoshal – Prentice Hall; 4 edition, 2002, – p.489.
6. Wood Robin. Managing complexity / Robin Wood. – Economist in association with Profile Books, London : 2000. – 310 с.
7. W. Chan Kim. Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make Competition Irrelevant / W. Chan Kim, Renee Mauborgne – Harvard Business Review, 2005. – р. 256.
8. Scott D. Anthony, Matt Eyring, and Lib Gibson. Mapping Your Innovation Strategy [Електронний ресурс] : Harvard Business Review. May 2006, – Режим доступу до журн. : http://hbr.org/2006/05/mapping-your-innovation-strategy/ar/1
9. Чухрай Н.І. Кооперенція як стратегія функціонування підприємств на ринку інновацій / Н.І. Чухрай, Восточно-Европейский журнал передовых технологий 1/5 ( 49 ) 2011, с. 20-22
10. Котельников В. Ю. Теn3: Стратегічне управління. Принципово нові підходи для епохи стрімких змін / В. Ю. Котельников. – М.: Ексмо, 2007. – 96 с.

Завантажити текст статті: