- English
- Русский
- Українська
В статті розглянуто доцільність та актуальність використання маркетингового інструментарію відповідно до особливої інноваційної природи науково-технічної продукції.
В статье рассмотрена актуальность и целесообразность использования маркетингового инструментария в соответствии с особой инновационной природой научно-технической продукции.
EXPEDIENCY OF MARKETING MAINTENANCE OF COMMERCIALIZATION R&D PRODUCTS
The article discusses the expediency and topicality using of marketing tools, according to the special innovative nature of R&D products. These factors are based on the characteristics of R&D products as special innovative goods; R&D products as catalyst of changes in the market environment and allocation of some features of commercialization R&D products. Allocation of these factors is directed on creation logic and reasonable methodological basis of marketing of R&D products and commercialization of innovations. After analyzing these factors, was allocated key aspects expediency of marketing maintenance of commercialization R&D products. After definition factors of expediency marketing maintenance of commercialization R&D products, were given the relevant marketing activities which can be used in innovative activity. The specific innovative nature of R&D products contributes to a particular task in the process of marketing maintenance of commercialization R&D products: definition some directions of scientific and technical activity; choice potential market and target segments; choice of the best forms and methods of commercialization innovations and formation of the package technology and its adaptation to needs of certain consumers.
1. Аньшин В.М. Инновационный менеджмент: Концепции, многоуровневые стратегии и механизмы инновационного развития: Учеб. пособие /В.М. Аньшин, A.A. Дагаева. — 3-е изд., перераб., доп. — М.: Дело, 2007. — 584 с.
2. Ильенкова С.Д. Инновационный менеджмент: учебник для студентов вузов, обучающихся по специальности «Менеджмент», специаль¬ностям экономики и управления / С.Д. Ильенкова. — 3-е изд., перераб. и доп. — М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2007. - 335 с.
3. Матковская, Я.С. Институционализация коммерциализации инноваций в России как условие для инновационного прорыва [Текст] / Я.С.Матковская, Л.С.Шаховская // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. – 2010. –№ 24. – 4,6 п.л. / 1 п.л.
4. Матковская, Я.С. Коммерциализация – предмет экономической теории (является ли коммерциализация предметом экономической теории?) [Текст] / Я.С.Матковская, Ю.А.Мальцева // Вестник УГТУ-УПИ. Серия «Экономика и управление. – 2010. – №5.
5. Мухин А.П.Коммерциализация научно-технических разработок: Учебно-практическое пособие/ Мухин А.П., Арзамасцев Н.В., Ващенко В.П., Вершинин И.Д., Каганов В.Ш., Коротаев В.П., Сафарова М.А., Толоконников А.В., Шмелев А.С. — М.: АМиР,2001.-192 с.
6. Фатхутдинов Р.А.Инновационный менеджмент: Учебник для вузов./Р. А. Фатхутдинов.- 6-е изд., — СПб.: Питер, 2008. — 448 с.
7. Чухрай Н., Патора Р.Товарна інноваційна політика: управління іннова¬ціями на підприємстві: Підручник. — К.: КОНДОР, 2006.- 398 с.
8. Bright J.R. Some Management Lessons from Technological Innovation Research // National Conference on Management of Technological Innovation. – University of Bradford Management Centre, 1988. – 208 p.