МАРКЕТИНГОВІ СТРАТЕГІЇ У КОНТЕКСТІ АДАПТАЦІЇ УКРАЇНИ ДО ВИМОГ ГЛОБАЛЬНОГО КОНКУРЕНТНОГО СЕРЕДОВИЩА

У роботі розглядаються актуальні питання адаптації відкритої економіки України до вимог глобального конкурентного середовища. Аналізуються особливості конкурентоспроможності підприємства в сучасних умовах; бенчмаркінг розглядається як технологія управління конкурентоспроможністю підприємства.

В работе рассматриваются актуальные вопросы адаптации открытой экономики Украины к требованиям глобальной конкурентной среды. Анализируются особенности конкурентоспособности предприятия в современных условиях; бенчмаркинг рассматривается как технология управления конкурентоспособностью предприятия.

MARKETING STRATEGY IN THE CONTEXT OF ADAPTATION OF UKRAINE TO THE REQUIREMENTS OF GLOBAL COMPETITIVE ENVIRONMENT

The work deals with issues of adaptation of the open economy of Ukraine to the demands of global competition. Analyzes the characteristics of competitiveness in modern terms, benchmarking is regarded as a technology management company competitiveness.
The main strategy of Ukraine's economic development has to be Ukraine's joining the group of countries dominated an innovative way of development, the formation of an efficient economic system capable of rapid development, and under favorable business climate that will contribute to increased competitiveness of the country.
The practical significance of the results of determining features of the competitive situation and identify the degree of dominance on the market allow a more reasonable approach to the development strategy to achieve competitive advantages, taking into account the competitive status of the company and its particular market environment.
Scientific novelty of the results is that in the era of modern globalization acquires a new role as international organizations in terms of unification of world economic development. Ukraine objective manner the process of rapid involvement in the processes of globalization through integration into international economic organizations and groups.

Література: 

1. Вовчак О.Д. Маркетинг як важливий чинник здійснення інвестицій / О.Д. Вовчак // Інвестиції: практика та досвід. – 2007. – № 7. – С. 4-8.
2. Глобальна торгова система СОТ: розвиток інститутів, правил, інструментів: монографія / ред.. Т.М. Циганкова. – К. : КНЕУ, 2006. – 660 с.
3. Сиденко В.Р. Глобализация – европейская интеграция – экономическое развитие: украинская модель: в 2 т. Том 1. Глобализация и экономическое развитие / В.Р. Сиденко. – К. : Феникс, 2008. – 376 с.
4. Харламова Г.О. Інвестиційний маркетинг і моніторинг галузей промисловості України / Г.О. Харламова // Актуальні проблеми економіки. – 2005. – № 3. – С. 68-75.
5. Шимаи М. Глобализация как источник конкуренции, конфликтов и возможностей / М. Шимаи // Проблемы теории и практики управления. – 1999. – № 1. – С. 77-86.
6. Global Competitiveness Report 2009-2010 // World Economic Forum, Geneva. 2009. – 492 p.
7. CNBC Global Business and Financial News. The World’s Biggest Debtor Nations [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.cnbc.com/id/30308959/ The_World’s_Biggest_Debtor_Nations.

Завантажити текст статті: