МАРКЕТИНГОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЇ НАУКОВО-ТЕХНІЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ

Розроблено основу маркетингу науково-технічної продукції, з врахуванням специфічних особливостей цього інноваційного товару. Запропоновано методику інтеграції процесу комерціалізації науково-технічної продукції та маркетингової інноваційної діяльності.

Разработаны основы маркетинга научно-технической продукции, с учетом специфических особенностей этого инновационного товара. Предложена методика интеграции процесса коммерциализации научно-технической продукции и маркетинговой инновационной деятельности.

MARKETING MAINTENANCE OF COMMERCIALIZATION R&D PRODUCTS

It was offered the technique of integration process of commercialization R&D products and marketing innovative activity. R&D products are a special and specific type of an innovative product, therefore the main theoretical and methodological foundations of innovative marketing can be transformed into a system of marketing R&D. There is a need to adjust the traditional marketing tools into features of R&D products as an innovation as specific goods. The combination of the main stages of marketing activity, models of commercialization and transfer R&D products and marketing approach to innovative activity have become a basis of marketing maintenance of innovative activity. Using the traditional scheme of marketing activity is required for the systematic use of marketing tools, saving his relationship and the logical sequence of steps. Innovative features of the R&D products make certain modifications to the existing marketing tools, and change its strategic priorities. It should be noted the existence logical analysis of scheme: the first steps have accurate information and analytical component, in the future and make strategic management decisions, concludes with an evaluation, analysis and control.

Література: 

1. Инновационный менеджмент: Концепции, многоуровневые стратегии и механизмы инновационного развития: Учеб. пособие / Под ред. В.М. Аньшина, A.A. Дагаева. — 3-е изд., перераб., доп. — М.: Дело, 2007. — 584 с.
2. Буднікевич І.М. Ринок інновацій: структура та товарний розріз // Соціально-економічні дослідження в перехідний пе¬ріод. Регіональна науково-технічна політика: інноваційний розвиток та інформаційний простір. Матеріали доповідей міжнародної практичної конференції. (Щорічник наукових праць). ВипускХУІ/ НАН України. - Львів: ІРД НАН Украї¬ни, 2000. - стор.290-297.
3. Матковская, Я.С. Коммерциализация рыночных инноваций – парадигма инновационного маркетинга [Текст] / Я.С.Матковская // Маркетинг. – № 4.
4. Матковская, Я.С. Оценка эффективности маркетинговых инвестиций при коммерциализации инновационных технологий [Текст] / Я.С.Матковская // Финансы и кредит.– 2010.
5. Матковская, Я.С. Институционализация коммерциализации инноваций в России как условие для инновационного прорыва [Текст] / Я.С.Матковская, Л.С.Шаховская // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. – 2010. –№ 24. – 4,6 п.л. / 1 п.л.
6. Матковская, Я.С. Коммерциализация – предмет экономической теории (является ли коммерциализация предметом экономической теории?) [Текст] / Я.С.Матковская, Ю.А.Мальцева // Вестник УГТУ-УПИ. Серия «Экономика и управление. – 2010. – №5.
7. Bright J.R. Some Management Lessons from Technological Innovation Research // National Conference on Management of Technological Innovation. – University of Bradford Management Centre, 1988. – 208 p.

Завантажити текст статті: