ПЛАНУВАННЯ ОБСЯГІВ ЗБУТУ ТА ВИТРАТ НА УПРАВЛІННЯ ДИЛЕРСЬКОЮ МЕРЕЖЕЮ НА РИНКУ ПОБУТОВИХ КОТЛІВ

Стаття фокусує увагу на важливості планування витрат на управління дилерською мережею. Автором пропонується приклад планування обсягів продажу і необхідних для цього витрат на ринку побутових котлів.

Статья фокусирует внимание на важности планирования затрат на управление дилерской сетью. Автором предлагается пример планирования объемов продаж и необходимых для этого затрат на рынке бытовых котлов.

SALES AND COST PLANING IN DEALER’S NETWORK MANAGEMENT OF BOILER MANUFACTURES

This article reports on the importance of dealers network management cost planning. Author offer to us the model of dealers network management cost optimization that was developed on a basis of logistic curve function. The model is proposed for sales planning of regional dealers network. Author offers an example of planning the sales and necessary costs for getting them on the market of boiler manufactures. Before building a multiple regression model clusterization of regions of Ukraine is used in the article. For such a clusterization author provides to us percentage of gasified apartments in rural areas where there is no heating in the region as an indicator of potential buyers; the percentage of total income population in the region as an indicator of consumer power; the percentage of gasification in rural apartments as an indicator of readiness to purchase. Author shows how with the help of multiple regression model can be obtained a rate of market reaction, which shows the change in sales depending on the cost of managing a dealer network. As a result the recommendation concerning the sales level of dealers network and cost for managing it for boiler manufacturers are proposed.

Література: 

1. Комяков О.О. Оптимізація витрат на управління дилерською мережею / Комяков О.О. Стадніченко В.В. // Економічний вісник НТУУ «КПІ»: ТОВ ВД "ЕКМО". – 2011. – №8, с. 352-357
2. Marketing models. Gary L Lilien; Philip Kotler; K Sridhar Moorthy, Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall International, ©1992.
3. Дятлов А.Н. Оптимизация маркетингового бюджета фирмы с использованием моделей S-образных кривых функции спроса / А.Н. Дятлов, С.Ю. Артамонов // Экономический журнал ВШЭ №4, 1999. С. 529–542.
4. Макроекономічні показники. Зовнішньоекономічна діяльність. Статистична інформація [Електронний ресурс] / Державний комітет статистики України. — 2010. — Режим доступу : www.ukrstat.gov.ua. — Назва з домашньої сторінки Інтернету.
5. Макроекономічні показники. Зовнішньоекономічна діяльність. Статистична інформація [Електронний ресурс] / Державний комітет статистики України. — 2011. — Режим доступу : www.ukrstat.gov.ua. — Назва з домашньої сторінки Інтернету.
6. Зозулев А.В. Сегментирование рынка : учеб. пособие / А.В. Зозулев — Х. : Студцентр, 2003. — 232 с.
7. Регулярний моніторинг ринку побутових котлів [Електронний ресурс] / Агентство Індустріального Маркетингу. Режим доступу : http://www.aimarketing.info/ — Назва з домашньої сторінки Інтернету.
8. Пилипчук В.П. Промисловий маркетинг. навч. посібник [Текст] / В.П. Пилипчук, О.Ф. Оснач, Л.П. Коваленко. – Київ. : Центр навчальної літератури, 2005. – 264 с.
9. Малхотра Н.К. Маркетинговые исследования. Практическое руководство / Н.К. Малхотра: [пер. с англ.]. – [3-е изд.]. – М. : Изд. Дом «Вильямс», 2002. – 960 с.

Завантажити текст статті: