- English
- Русский
- Українська
У статті досліджено основні методи оцінки конкурентоспроможності підприємств, проаналізовано переваги та недоліки кожного з них. Узагальнено підходи до їх використання.
В статье исследованы основные методы оценки конкурентоспособности предприятий, проанализированы преимущества и недостатки каждого из них. Обобщенно подходы к их использованию.
THEORETICAL ASPECTS OF METHODS OF ESTIMATION OF COMPETITIVENESS OF ENTERPRISES
In this paper the current competitiveness is defined as the ability of an economic entity to make a profit on invested capital in the short term, not below the specified yield and the author is considered as the ratio of the current aggressive strategy to the desired level of aggressiveness in the future (strategic norm).
It was determined that the vast majority of methods based on identifying factors that determine the competitiveness of enterprises, with emphasis on the detection limit of these factors, the creation of an exhaustive list.
It was refined classification of existing methods for assessing the competitiveness of businesses.
It was noted that a number of methods in assessing the competitiveness of enterprises is based on very complex idealized constructions. Although the logical validity of theoretical models used no doubt in specific economic conditions of the particular business entity, these models appear to be very abstract. It was shown that in some cases not only impossible to make accurate quantitative assessment of a proposed option, and quite difficult to give him a clear definition.
1. Герчикова И. Н. Менеджмент.: [Уч. Пос.] / И. Н.Герчикова // М.: Банки и биржи, 2007. – 356 с.
2. Демченко А.А. Измерение конкурентоспособности предприятий отрасли: Теория и методы измерения/ А. А. Демченко// Курск: ГУИПП «Курск», 2010. – 87 с.
3. Должанський І.З. Конкурентоспроможність підприємства: [Навч. Посібник] / І.З. Должанський, Т.О.Загорна.– К.: Центр навчальної літератури, 2006.– 384с.
4. Ершова И. В. Конкурентные стратегии технологически ориентированных предприятий. / И. В. Ершова// Екатеринбург: Изд-во УГТУ-УПИ-УПИ, 2009. – 151 с.
5. Забелин П.В. Основы стратегического управления. / П.В.Забелин//-М.: Информационно-внедренческий центр «Маркетинг», 2008. – 195 с.
6. Зозулёв А.В. Промышленный маркетинг: рыночная стратегия: [Учеб. пособ.] / А.В. Зозулёв. – К. : Центр учебной литературы, 2010. – 576 с.
7. Млоток Е. Принципы маркетингового исследования конкуренции на рынке. [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.marketing.spb.ru, 30.06.2000. – 35 с.
8. Портер М. Конкуренция: [Уч. Пос.] / М. Портер/ [Пер. с англ.]. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2000. – 495с.
9. Родионова В. Н. Организация производства на промышленных предприятиях в современных экономических условиях /В.Н.Родионова //- Воронеж, 2005. – 151 c.
10. Фатхутдинов Р. А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление. / Р. А. Фатхутдинов // М.: ИНФРА-М, 2000. – 311 с.