САМОРЕГУЛЮВАННЯ В УКРАЇНІ: ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ В СУЧАСНИХ ЕКОНОМІЧНИХ УМОВАХ

Досліджено поняття та види саморегулювання як інституту взаємодії бізнесу, професійної спільноти, влади та споживачів. Виявлено основні закономірності та протиріччя, які супроводжують формування інституту саморегулювання в Україні. Обґрунтовано невідповідність існуючих економічних, етичних, суспільних та інших умов завданням саморегулювання на сучасному етапі розвитку економіки України.

Исследовано понятие и виды саморегулирования как института взаимодействия бизнеса, профессиональных сообществ, власти и потребителей. Выявлены основные закономерности и противоречия, сопровождающие формирование института саморегулирования в Украине. Обосновано несоответствие существующих экономических, этических, общественных и других условий задачам саморегулирования на современном этапе развития экономики Украины.

SELF-REGULATION IN UKRAINE: ADVANTAGES AND DISADVANTAGES IN THE CURRENT ECONOMIC CONDITIONS

Study concept and types of self-regulation as the Institute of cooperation between business, professional communities, authorities and consumers. Identifies the main regularities and contradictions accompanying formation of Institute of self-regulation in Ukraine. Justified by the inadequacy of existing economic, ethical and other conditions of tasks of self-regulation at the present stage of development of the national economy. Ukraine should be especially carefully of self-regulation of industry markets, which are characterized by manifestations of monopolies. There is a strong probability that the self-regulatory scheme can be used as an administrative barrier. It is proved that the success of self-regulation in business and professional associations may under such conditions: society is the need for such institutions and has a high level of consciousness, responsibility and ethics among participants; impossible administrative pressure on potential participants; basic legislation about SRO considers, above all, the interests of society, entrepreneurship, professional communities, rather than officials of self-regulatory organizations.

Література: 

1. Офіційний сайт Держкомстату України [Електронний ресурс]. - Режим доступу: www.ukrstat.gov.ua.
2. Крючкова П.В. Саморегулирование хозяйственной деятельности: институциональный анализ / П.В. Крючкова. - М.: ТЕИС, 2005. - 180с.
3. Руководство EASA по созданию организации саморегулирования. Практические рекомендации по созданию и развитию системы саморегулирования рекламы. Европейское издание, 2008. - 32 c.
4. Атаманчук Г.В. Обеспечение рациональности государственного управления / Г.В. Атаманчук. - М., 1990. – 335 с.
5. В Украине по-прежнему зашкаливает уровень коррупции [Електронний ресурс]. - Режим доступа: http://gorod.dp.ua/news/news.php.
6. Корупція в Україні. Національне дослідження стану корупції у сфері регуляторної політики: отримання документів дозвільного характеру на будівництво та операції з землею. Звіт за результатами соціологічного дослідження. – Київ, 2008-2009. – 28с.
7. Науменко А.В. Щодо переходу до саморегулювання оціночної діяльності в Україні / А.В. Науменко // Часопис Київського університету права. - 2009. - №4. - С.229-234.
8. Суркова Ю. Самоврядні організації як модель державно-суспільного партнерства на будівельному майдані / Ю. Суркова // Вісник КНТЕУ. - 2009. - №1. - С.25-35.
9. Беззубова М.О. Саморегулювання бізнесу як напрям вдосконалення регуляторного середовища бізнесу в Україні / М.О. Беззубова // ХНТУ «ХПІ». - Вчені записки. - 2009. - С. 26-34.
10. Плескачевский В. Саморегулирование в строительстве привело к появлению новых видов коррупции [Електронний ресурс]. / В.Плескачевский // Российская Бизнес-газета. - №744 (11) от 6 апреля 2010 года. - Режим доступа: http://www.rg.ru/2010/04/06/otrasl.html

Завантажити текст статті: