- English
- Русский
- Українська
Scientists and practitioners of many countries are working on the problems of implementation process of forming rating enterprises, but unfortunately, none of the existing approaches can't give an opportunity to evaluate companies activity fully yet. Ratings are often based on two or three indices or even make up with overrated of position of some establishment “on they request" that raises doubts about the objectivity of such a rating process. This is especially true for service businesses.
In this article presented the unique system of comprehensive marketing-based in evaluation of quality in service businesses, which first was developed by the authors. This system allows evaluating activities of the companies based on a comparison of the image they claimed with the reputation they really have on the market. It involves companies activities analysis, being implemented through a range of interrelated indicators, which includes the evaluation of the internal environment of a company, the quality of work with staff and customers, awareness and the reasons for remembering company by the population etc.
Such a comprehensive marketing approach to companies’ activities evaluation allows forming the objective rating of them, which will help provide market transparency.
This system has been tested on dental clinics of Kyiv. The rating of all dental clinics of the city, formed on the basis of evaluation of their performance quality (which is based on the developed system of indices), is presented in the article.
1. Богатов О. И., Лысенко Ю. Г., Петренко В. Л., Скобелев В.Г. Рейтинговое управление экономическими системами: монографія – Донецк: Юго-Восток, 1999. – 110 с.
2. Гапчич Д.М. Створення рейтингової інфраструктури фондового ринку України // Фінанси України. – 2005. – №1. – С.77-81.
3. Дуканич Л.В., Тимченко А. С. Рейтинговое управление экономическими системами и процессами: концепция и некоторые результаты применения // Экономический вестник Ростовского государственного университета. – Ростов, РГУ, 2005. – №3. – С. 83-91.
4. Карминский А. М., Пересецкий А. А., Петров А. Е. Рейтингование в экономике: методология и практика / под ред. А.М. Карминского. – М. : Финансы и статистика, 2005. – 240 с.: ил.
5. А. В. Шомникова. Ринок медичних послуг: проблеми ефективного використання маркетингового дослідження // Наукові праці НДФІ. К.: НДФІ, 2009. – №2. – С. 131-136.
6. Логвиненко Ю. Л. Cутність та значення рейтингів у підприємницькому середовищі // Науковий вісник НЛТУ України: збірник науково-технічних праць. − Львів : НЛТУ України. − 2009. – Вип. 19.3. – С. 129-140.
7. Василенко І. О., Лакуста Н. В. Особливості маркетингу на ринку медичних послуг та освіти // Науковий вісник БДФА. Серія: Економічні науки: зб. наук. праць. Вип. 1; Міністерство фінансів України, БДФА. – Чернівці: Технодрук, 2010. – 228 с.
8. Петрова Н. Г., Вишняков Н. И., Балохина С. А., Тептина Л. А. Основы маркетинга медицинских услуг: Учебн. пособие. – М.: МЕДпресс-информ, 2008. – 112 с.
9. Муратова Е. Ю. Стандартизация в медицине (отечественный и зарубежный опыт). Проблемы оценки качества медицинской помощи // Сборник научных трудов СПбНГУ. - СПб.; СПбНГУ, 1996. - С. 46-50.
10. Гнатюк Л.М. Маркетингове дослідження очікувань населення та лікарів від реформи медичноїгалузі // Маркетинг в Україні. Програма та тези доповідей ХІІ Міжнародної науково-практичної конференції. – Київ.: ВГО «Українська асоціація маркетингу», 2012. – 196 с. – С. 33-36.
11. Мнение населения и врачей о ситуации в медицине. Результаты исследований Украинского Рейтингового Агентства. – К.: УРА: електронный ресурс http://ratingua.com.ua/?p=348.
12. Наказ № 158 Міністерства охорони здоров'я України від 11.04.2005 «Про затвердження табеля оснащення обладнанням одного робочого місця лікаря-стоматолога та зубного техніка»: Електронний ресурс - http://mozdocs.kiev.ua/view.php?id=3843