CONCEPTION OF MARKETING MANAGEMENT OF PHARMACEUTICAL ENTERPRISE

The marketing management concept, which is based on the model for evaluating the competitiveness of a pharmaceutical company is developed in the article and its graphical interpretation is presented. It is shown that it’s a subsystem of the overall management system of a pharmaceutical company. Therefore, the basis for this concept is grounded on the key systems properties. It is shown that the effectiveness of marketing management system of a pharmaceutical company is determined by the degree of marketing tools using in conjunction with its capabilities. The proposed concept allows to evaluate not only its internal capabilities, but also a market reaction to forecast scenario of its behavior in a particular situation. Results of scenario analysis provide a possible choice of specific management decisions or their set. Practical application of the given concept consists in quantitative estimation of competitive positions of enterprises and validation of strategic prospects of their functioning. It also reduces a risk level for management decisions and can be served as a basis for evaluating of their effectiveness.

References: 

1. Статистичний збірник «Україна в цифрах» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ukr.stat.gov.ua.
2. Громовик Б.П. Фармацевтична логістика / Б.П. Громовик ; за ред. О.В. Посилкиної, Монографія. – Х. : НФаУ, «Золотые страницы», 2003. – 241 с.
3. Балабанова Л.В. Маркетинг: підручник / Л.В. Балабанова. – Вид. 3-тє, перероблене і доп. – К.:КНЕУ, 2011. – 543 с.
4. Войчак А.В. Маркетинговий менеджмент / А.В. Войчак // Підручник – К.:КНЕУ, 2009. – 328 с.
5. Котлер Ф. Маркетинговий менеджмент / Ф. Котлер, К.Л. Келлер, А.Ф. Павленко та ін. – К.: Видавництво «Хімджест», 2008. – 720 с.
6. Куденко Н.В. Стратегічний маркетинг: підручник/ Н.В. Куденко. – К.: КНЕУ, 2012. – 523.
7. Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент ориентированный на рынок / Жан-ЖакЛамбен // Перев. с англ. под ред. В.Б. Колчанова. – СПб.: Питер, 2006. – 800 с.
8. Павленко А.Ф. Маркетингові комунікації: сучасна теорія і практика: монографія / А.Ф. Павленко, А.В. Войчак, Т.О. Примак. – К.: КНЕУ, 2005. – 408 с.
9. Федорченко А.В. Система маркетингових досліджень: монографія / А.В. Федорченко. – К.: КНЕУ, 2009. – 267 с.
10. Вітлінський В.В. Моделювання економіки: навч. посібник / В.В. Вітлінський. – К.: КНЕУ, 2005. – 408 с.

Upload article :