In the article the level of development of machine-building industry is considered in the conditions of new industrial politics - neoindustrialization. Analysed technological mode of the Ukrainian economy, and prospects of her development. It is educed that the Ukrainian economy is at the level of development of the third technological mode, that is characterized by the use in the industrial production of electric power, development of heavy engineering and electrical engineering industry, priority development of chemical industry. Statistical information is analysed on development of engineer status for 10 last year. Certain factors that influence into place of Ukrainian industry in the international division of labor. Economic factors that influence on the level of development of engineer are separately described. For an engineer a basic factor there is dependence of many industries of industry on resources and energy that is supplied from the countries of the CIS. Certain terms of modernization of modern economy and machine-building industry and passing are to new conception of neoindustrialization.
1. Амоша О.І. Перспективи неоіндустріальної трансформації економіки України та Донбасу // Амоша О.І., Чумаченко М.Г., Ляшенко В.І. // Структурні реформи і трансформації в промисловості: перспективи і пріоритети: тези доповідей і повідомлень Міжнародної науково-практичної конференції (Донецьк, 17 грудня 2010р.) / НАН України, Інститут економіки промисловості – Донецьк, 2010. –с. 3-6
2. Статистичний щорічник України за 2011 рік [Текст]/ За ред. О.Г. Осауленка. – Київ: «Август Трейд», 2012 – 559 с. ISBN 978-966-2224-36-8
3. Державна служба статистики України [Электронный ресурс] - Режим доступа: http://www.ukrstat.gov.ua/
4. Постанова КМУ від 27 лютого 2013 р. № 187 Про затвердження Державної програми активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки {Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 459 від 03.07.2013}
5. Машиностроение Украины: текущие тенденции // Минпром. Информационное агентство. [Электронный ресурс] - Режим доступа: http://minprom.ua/page2/news755.html
6. Чукурна О.П. Вплив економічних процесів в Україні на розвиток теорії маркетингу // Science and Education a New Dimension: Humanities and Social Science. 2013, Vol. 6. – р. 137-143. -ISSN 2308 -1996 – Режим доступа в Интернете http://seanewdim.com/published-issues.html