STATISTICAL TOOLS OF EXPERT OPINION CONSISTENCY IN MARKETING RESEARCH

The article describes the methods of statistical analysis of the results of expert interviews. Expert surveys are a tool to reduce risk in decision-making under uncertainty. A classification of the stages of the innovation process and the content of the strategic marketing research within each stage is given. The basic direction of the expert interviews at each of the stages is distinguished. The methods of expert surveys, depending on the goals and objectives of the stage are systematized. Statistical indicators characterizing the experts' responses, depending on the method of scaling the researcher are justified. The methods for determining the consistency of the experts group views , depending on the scale used in the polls on the basis of the recommended statistics are systematized. Techniques of evaluation of the consistency of expert assessments for several groups of experts are justified. A system of risk assessment in decision-making on the basis of the results of expert interviews is provided.

References: 

1. The Global Competitiveness Report 2011-2012 World Economic Forum [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://reports.weforum.org/global-competitiveness-2011-2012/
2. Сайт Державного комітету статистики України. Наука та інновації [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua – Назва з титул. екрана.
3. Черчиль Г.А. Маркетинговые исследования / Г.А. Черчиль. Маркетинговые исследования: Пер.с англ. СПб., 2000. С.348-400.
4. Нэреш К. Малхотра. Маркетинговые исследования. / Нэреш К. Малхотра. Маркетинговые исследования. Практическое руководство. 3-е изд., пер. с англ. - М.: Вильямс, 2002. — 960 с.
5. Ламбен Ж.-Ж. Стратегический маркетинг / Ж.-Ж. Ламбен. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива: Пер с франц. СПб., 1996. Гл.10. С.351-398.
6. Зозулев А. В. Маркетинговые исследования: теория, методология, статистика / А. В.Зозулев, С. А. Солнцев Маркетинговые исследования: теория, методология, статистика: учеб. пособие. — К. : Знання, 2008. — 643c.
7. Старостіна А.О. Маркетингові дослідження національних і міжнародних ринків / А.О. Старостіна Маркетингові дослідження національних і міжнародних ринків: Підручник. – К.: ТОВ «Лазарит-Поліграф», 2012 – 480 с.
8. І.В. Лилик, О.В. Кудирко. Маркетингові дослідження: кейси та ситуаційні вправи. Практикум.: Навчальний посібник.-К.: КНЕУ, 2010.
9. Федорченко А.В. Система маркетингових досліджень [Текст] : монографія / А.В. Федорченко ; Держ. вищ. навч. заклад "Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана". - К. : КНЕУ, 2009. - 267 с.

Upload article :