- English
- Русский
- Українська
We model the price of solar cells with nanotechnology component, based on the regression analysis of selected pricing factors. Selection of the factors is associated with the technical and operational parameters of solar cells – the efficiency, electrical power, size, weight of a solar module and maintenance costs. As a first step, the regression equation is built, which is based on certain parameters of the nanotechnology product component and the product price. Checking the calculated regression coefficients for statistical significance causes the removal of two parameters, – the size and weight of a solar module, from the price function. The value of influence of the pricing factors on the price of solar cells is ranked employing the standardized regression coefficient, pair correlation coefficient, and -coefficient of a particular pricing factor. The analysis we performed shows that the relative importance of the solar cell efficiency coefficient for the product price is weighted to be the highest, whereas the value of the electric power appears to be the lowest. The maintenance costs are found to be of intermediate importance for the price formation.
1. The World Nanotechnology Market (2006) [Electronic resource]. – Режим доступу до ресурсу: http://www.reportlinker.com/p045780/The-World-Nanotechnology-Market.html. – Назва з екрану.
2. Хульман А. Экономическое развитие нанотехнологий: обзор индикаторов [Текст] / А. Хульман // Форсайт. – 2009. – № 1 (9). – С. 31–32.
3. Nanosolar Utility Panel NSC-001Rev 12 (12/2011) . – 2 p. [Electronic resource]. – Режим доступу до ресурсу: www.nanosolar.com. – Назва з екрану.
4. First Solar FS Series 2 PV Module PD-5-401-02 NA MAY 2011. – 2 p. [Electronic resource]. – Режим доступу до ресурсу: www.firstsolar.com. – Назва з екрану.
5. Слуцкин Л. Н. Курс МВА по прогнозированию в бизнесе [Текст] / Л. Н. Слуцкин – М.: Альпина Бізнес Букс, 2006. – 277 с.
6. Коротченкова Ю. О. Методичний підхід до ціноутворення на товари з нанотехнологічною складовою [Текст] / Ю. О. Коротченкова, Б. С. Серебренников // Науково-практичний інформаційний журнал «Науково-технічна інформація» – Київ, 2010. – С. 24-28.
7. Гулевская А. А. Стратегия ценообразования на международном рынке [Текст] / А. А. Гулевская // Современные аспекты экономики. – 2004. – С. 229–235.
8. А. Горчаков, Математичний апарат для інвестора. Кореляційний та регресійний аналіз [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://www.ufin.com.ua/ analit_mat/poradnyk/049.htm. – Назва з екрану.