The national economy of the country is a part of open world economy system, which is a constant struggle for economic resource, markets consumer goods and services. Under these circumstances, industrial companies need to constantly improve the efficiency of production and economic activity and competitiveness, not only regionally and nationally, but also world markets for goods and services. The success of the innovation and investment enterprise development strategy is largely determined by the degree of its initial methodological basis elaboration. In this research article it was described formation scientific model of innovative investment strategies of a manufacturing enterprise. The necessity of taking into account the development of strategies as general stages and differences and features of models of strategic management processes, such as assessing the effectiveness of strategies, development of procedures for the registration of risks, development of corporate policies, the creation of a control system and other implementation strategies.
1. Аакер Д. Стратегическое рыночное управление / Д. Аакер [Пер. с англ. под ред. Ю. Н. Катуревского]. – СПб.: Питер, 2003. – 544 с.
2.Глухов В. В. Стратегический менеджмент инновационной организации : учебное пособие по дисциплине специальности «Менеджмент организации» / В. В. Глухов и др. – Государственный университет управления. 2-е изд., испр. и доп. – М.: ГУУ, 2009. – 387 с.
3. Ламбен Жан-Жак. Менеджмент, ориентированный на рынок / Жан-Жак Ламбен [Пер. с англ. под ред. В. Б. Колчанова]. – СПб.: Питер. – 800 с.
4. Каплан Р. С. Организация, ориентированная на стратегию. Как в новой бизнес-среде преуспевают организации, применяющие сбалансированную систему показателей / Р. С. Каплан, Д. П. Нортон [Пер. с англ. М. Павловой]. – М.: ЗАО «Олимп–Бизнес», 2009. – 416 с.
5. Мазур И. И. Корпоративный менеджмент: учеб. пособие для студентов, обучающихся по специальности «Менеджмент орг. / Под общ. ред. И. И. Мазура и В. Д. Шапиро. – 4-е изд., стер. – М.: Издательство «Омега–Л», 2011. – 781 с.
6. Мак-Кин Д. Стратегии. / Д. Мак-Кин. – М.: Дело и Сервис, 2010. – 247 с.
7. Маленков Ю. А. Стратегический менеджмент: учебн. / Ю. А. Маленков. – М.: Проспект, 2011. – 224 с.
8. Олве Н. Г. Балланс между стратегией и контролем / Н. Г. Олве, К. Й. Петри, Ж. Рой и др. [Пер. с англ. Е. Колотвиной, под ред. Е. Добровольского]. – СПб.: Питер, 2005. – 320 с.
9. Окороков В. Р. Управление организацией в меняющемся мире / В. Р. Окороков, А. А. Тимофеева, Г. А. Клементьев. [Под ред. В. Р. Окорокова, Ю. А. Соколова]. – СПб.: Из-во Политехн. ун-та. – 362 с.
10. Пирс II Дж. Стратегический менеджмент / Дж. Пирс II, Р. Робинсон. – 12-е изд. – СПб: Питер, 2013. – 560 с.
11. Портер М. Э. Конкуренция / М. Э. Портер – М.: из дом. «Вильямс», 2001. – 445 с.
12. Совет директоров как мировой стандарт корпоративного управления компанией / [Под ред. И.В. Беликова]. – М.: Экмо, 2008. – 624 с.
13. Томсон-мл А. А. Стратегический менеджмент: Концепции и ситуации для анализа / А. А. Томпсон-мл, А. Дж. Стрикленд III. –12-е изд. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2002. – 928 с.:
14.Экономическая стратегия фирмы : уч. пос./ Под ред. проф. А. П. Градова. – 2–изд., испр. и доп. – СПб.: Cпециальная литература, 1999.
15. Эффективность стратегии фирмы: учеб. пособ. / [Под ред. А. П. Градова]. – СПб.: Специальная литература, 2006. – 414 с.