- English
- Русский
- Українська
This article focuses on the theory of Kansei engineering as an element of emotional marketing, and describes the history of this theory. The paper describes today's models of the marketing mix, based on the concept of customer focus and maximum satisfaction (model 4A, 4C, 4E, SIVA). We investigate existing approaches to the analysis of emotional impact on consumer behaviour, caused by the influence of many factors. The important role of emotional design in the context of the marketing of innovative products is emphasized, with foreign and local practices cases. Also investigated the possibility of Kansei engineering in various fields of economic activity, while the proposed "Kansei-words" that consumers associate with the characteristics of the product, which will give it an emotional appeal. The ideas can help to achieve the dual purpose of marketing activities: the creation of high value for the customer and gladly receive from profit.
1. Горбатова А. Кансей-инжиниринг: история успеха [електронний ресурс] / А.Горбатова. – 2012. – 12.10. – Режим доступу: http://www.strategy.com.ua/Articles/Content?Id=1488
2. Основи споживчих знань: [навч.посібник] / Вегера С. А., Єрохіна А. С., Максименко К. О., Притульська Н. В., Ханик-Посполітак Р. Ю.: За заг. ред. Максименко К. О., Овчарук О. В. – К.: «К.І.С.», 2008. – 192 с.
3. Лук’янець Т.І. Маркетингова політика комунікацій: [навч. посібник] / Т.І.Лук’янець. –
2-ге вид., доп. і перероб. – К.: КНЕУ, 2003. – 524 с.
4. Траут Дж. Траут про стратегію: прорватись у свідомість та підкорити ринки / Пер. з англ. Л.Савицької. – К.: Стандарт, 2004. – 164 с.
5. Кіріакос Дімітріу. Інноваційна стратегія / Підтримка наукоємних та інноваційних підприємств, а також трансфер технологій у бізнес в Україні: [електронний ресурс] / Д.Кіріакос. - Режим доступу: http://innoenterprise.com.ua/wp-сontent/uploads/spec1/ Innovation_strategy(PPP).ppt
6. Рейн И., Стратегии маркетинга высокой популярности / И.Рейн, Ф.Котлер, М.Хэмлин, М.Столлер // Бренд-менеджмент. – 2007. – №3(34). – С.180-193.
7. Котельников В. Эмоциональный маркетинг: найти дорогу к сердцу покупателя [електронний ресурс] / В. Котельников. – Режим доступу: http://www.cecsi.ru/coach/ marketing_emotional
8. Вовк С. Жвачка для бизнеса [електронний ресурс] / С.Вовк. – Режим доступу: http://www.strategy.com.ua/Articles/Content?Id=1065