- English
- Русский
- Українська
The article is aimed to research influences marketing’s factors on the competitiveness of enterprises. Certain basic spheres of management competitiveness in its hierarchical structure. n the article the marketing factors influence the competitiveness of enterprises and the main areas of competitiveness in its hierarchical structure. Shown that the competitiveness of construction companies should take place by operation of effective marketing management mechanism. Clearly distinguish the influence of market factors on the competitiveness of enterprises allows hierarchical model of competitiveness, which consists four main components: competitiveness of enterprise as the basic foundation of its development; competitive brand companies; competitiveness of the enterprise and competitive potential of the enterprise, that is ability to operate in the market in the long term, successfully adapt to changing conditions and factors of the environment, maintain existing and create new competitive advantages.
1. Гончарук Т. І. Конкуренція і конкурентоспроможність: зміст і розвиток у перехідній економіці / Т. І. Гончарук. — Суми : ВВП "Мрія-1" ЛТД, 2008. — 60 с.
2. Доленко Л. Х. Теория стратегии предприятия / Л. Х. Доленко. — Одесса : Астропринт, 2009. — 158 с.
3. Лошенюк І. Р. Маркетингове управління конкурентоспроможністю торговельного підприємства / І. Р. Лошенюк // Економічні науки. — Луцьк, 2007. — Вип. 4 (14) : Серія : Економіка та менеджмент. — С. 194-203.
4. Основні показники соціально-економічного розвитку України [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/
5. Петровська С. В. Маркетингова конкурентна стратегія: сутність і підходи до класифікації / С. В. Петровська // Проблеми транспорту. — К., 2010. — Вип. 2. — С.89-92.
6. Хахальов А. В. Діагностика стійкості промисловості будівельних матеріалів в сучасних умовах [Електронний ресурс] / А. В. Хахальов. Режим доступу : www.nbuv.gov.ua/Articles/KultNar/knp83/pdf/knp83_23-26.pdf
7. Шершньова З. Є. Стратегічне управління : підручник / Київ. нац. екон. ун-т. / З. Є. Шершньова. — К. : Либідь, 2004. — 699 с.