ENTERPRISE COMPETITIVENESS BASED ON RESOURCE POTENTIAL

The relevance of this research topic due caused of the fact that the definition of competitiveness in the general sense, and at the enterprise level, is one of the most important issue for keeping the stable enterprise’s position in the market. Also, for the effective functioning of the industrial enterprises it is necessary to define a system of factors affecting to the competitiveness, for keeping their positions and for further improve. In this research article it was analyzed and systematized different ways to the theoretical definition of "competitiveness" for giving more complete disclosure of the economic nature of this term and for facilitating further research on this topic, as well as it was proposed our own general definition. it was compiled the log frame of enterprise competitiveness forming, showed the interaction and the relationship of internal and external factors, affecting to this process. It was allocated the resource potential of the company (which is defined as the set of available resources, connected to each other, the use of which could be achieve the economic effect) as one of the main initial internal factors of the enterprise’s competitiveness formation.

References: 

1. Акимова И.М. Промышленный маркетинг: [Текст] монография / И.М, Акимова. – 2-е изд., стер. – К.: Знання, 2001. – 294 с.
2. Булах І.В. Матматична модель оцінки стратегічної конкурентоспроможності підприємства / І.В. Булах // Вісник Нац. ун-ту водного господар. та природокорист.: збір. наук. праць. – Рівне: Видавничий центр НУВГП, 2007. – Вип. 3 (39). – С. 24-31.
3. Воронкова А.Е. Діагностика стану підприємства: теорія і практика: [Текст] монографія / А.Е. Воронкова [та ін.]. – Харків: ІНЖЕК, 2006. – 448 с.
4. Оберемчук В.Ф. Забезпечення конкурентоспроможності підприємства: стратегічні аспекти: автореферат дис.. на здобуття наук. ступеня д.е.н. Спец. 08.06.01 / В.Ф. Оберемчук. - К.: Київський нац.. ек. ун-т, 1999. – 19 с.
5. Портер М. Стратегія конкуренції / М. Портер, пер. з англ. – К.: Основи, 1998. – 390 с.
6. Стивенсон В.Дж. Управление производством / В.Дж. Стивенсон: [пер. с англ. под общ. ред. Ю. В. Шленова]. – М.: ООО «Издательство «Лаборатория Базовых Знаний», ЗАО «Издательство БИНОМ», 1998. – 928 с.
7. Шершньова З. Є. Стратегічне управління: підручник. — 2-ге вид., перероб. і доп. — К.: КНЕУ, 2004. — 699 с.

Upload article :