TRIAD GENERATING OF MARKETING INFORMATION

Peculiarities of marketing data processing are considered in this article. Notion triad generating information, which consists of information retrieval purpose, data sets and data processing techniques, is introduced. Significance and interdependence of triad elements are analyzed. Features of the process of information generating in the solution of direct and inverse information problems are shown. Structure of a marketing information system, which allows you to explore features of the process of obtaining information, is offered. In particular, the following subsystems: the monitoring system, the market research system, the storage system of data, information, methods, and models, are highlighted. The monitoring system and the system of market research are allocated as active subsystems that receive the information. Peculiarities of the solution of direct and inverse problems in the marketing information system are specified. Their distribution by subsystems is conducted. It is proved that in the process of marketing research mainly are solved direct information tasks, and in the process of monitoring the inverse information tasks.

References: 

1 . Голубков Е. П. Маркетинговые исследования: теория, методология и практика / Е. П. Голубков – 2-е издание. – М. : Финпресс, 2000. – 414 с.
2. Джоббер Д. Принципы и практика маркетинг / Д. Джоббер. – Пер. с англ. : уч. пос. – М. : Издательский дом «Вильямс», 2000. – 688 с.
3. Єжова Л. Ф. Інформаційний маркетинг: навч. посібник / Л. Ф. Єжова. – К. : КНЕУ, 2002. – 560 с.
4. Котлер Ф. Введение в маркетинг / Г. Армстронг, Ф. Котлер. – 8-е издание. : Пер. с англ. – М. : ООО «И.Д. Вильямс», 2007. – 832 с.
5. Малхотра Н. К. Маркетинговые исследования. Практическое руководство / Н. К. Малхотра. – 3-е издание. : пер. с англ. – М. : Издательский дом «Вильямс», 2002. – 960 с.
6. Федорченко А. В. Система маркетингових досліджень : монографія / А. В. Федорченко – К. : КНЕУ, 2009. – 267 с.
7. Балабанова Л. В. Маркетинг : підручник / Л. В. Балабанова. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К. : Знання-Прес, 2004. – 645 с.
8. Маркетингова інформація : навчальний посібник / [Шелюк Л. О., Крикавський Є. В., Дейнега І. О., Дейнега О. В., Патора Р.] – Рівне : видавець Олег Зень, 2008. – 456 с.
9. Воронкін О. С. Основи використання інформаційно-комп’ютерних технологій в сучасній вищій школі : навч. посіб. з дисципліни «Комп’ютерні технології в науці й освіті» / О. С. Воронкін ; Луган. держ. ін-т культури і мистецтв. – Луганськ : Вид-во ЛДІКМ, 2011. – 156с.
10. Солнцев С. А. Информационные задачи в маркетинге / С.О. Солнцев // Стратегія економічного розвитку України. – 2002. – № 6 (13). – С.211-214.
11. Черненко О. В. Розподіл маркетингової інформації за рівнями управління / О. В. Черненко // Прометей. – 2012. – №3 (39). – С. 170-174.
12. Черненко О. В. Маркетингова інформаційна система: механізм управління потоками / О. В. Черненко // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». – 2012. – № 749. – С. 204-207.

Upload article :